Am modificat articolul ultima data pe: 19.10.19

 

Parfumurile pentru femei sau barbati sunt extrem de populare, insa din urma lor vin si cele unisex, a caror istorie poate nu este la fel de cunoscuta publicului larg. In cele ce urmeaza, vei afla cate ceva despre fiecare tip de aroma si despre motivele ce stau in spatele creatiei si intrebuintarii lor.

 

Inceputurile parfumeriei

Desi poate parea un lucru care exista de cand lumea, diferentierea intre parfumurile pentru femei si cele pe care le poarta cu precadere barbatii este un concept recent, care dateaza din secolul al 19-lea, in Europa. Pana atunci, aromele intrebuintate erau mai mult uleiuri si esente care afectau mirosul pielii intr-un fel sau altul.

Spre exemplu, pentru egipteni erau mai importante lotiunile parfumate in timpul ceremoniilor religioase, ritualurile fiind imbogatite prin arderea lemnului aromatizat. Trandafirul si rozmarinul nu lipseau din constructia remediilor naturale, facute in casa, si a parfumurilor medicinale. Acestea s-au transformat, in timp, in produse pentru aromoterapia de astazi. Sunt concepute in aproape acelasi mod ca acum cateva sute sau chiar mii de ani, fiind apreciate de milioane de oameni, indiferent de gen.

In orice tip de cultura, aromele placute erau apreciate, iar oamenii alegeau sa foloseasca flori si ierburi pentru a-si crea parfumuri unice. In plus, odata cu dezvoltarea rutelor de comert, si transportarea unor ingrediente precum agarul sau lemnul de santal a devenit mai pregnanta, mirodeniile si plantele aromatice asiatice prinzand si la publicul continental, atat prin prisma uzului in bucatarie sau medicina, cat si in inceputurile parfumeriei.

 

Divizarea aromelor

Nu existau inca diferentieri intre un ulei aromatic pentru barbati si unul pentru femei. Industria acestei nise de piata, daca putem spune asa, are bazele spre sfarsitul secolului al 19-lea, cand s-a dezvoltat chimia organica, ce a dus, la randul sau, la producerea primelor parfumuri comerciale. In timp, tot mai multe ingrediente sintetice au luat locul celor naturale si dificil de procurat.

Daca, initial, fiecare persoana isi alegea aroma preferata, fara a se pune accentul pe sex, in anii 1920 s-au putut observa primele diferentieri in acest sens, odata cu dezvoltarea industriei in sens comercial. Oamenii au inceput sa se indrepte spre formule concepute special pentru sexul frumos sau cel tare.

Este binecunoscut faptul ca simtul mirosului joaca un rol esential in seductia partenerului, un parfum bun stimuland subconstientul sexului opus, imbinandu-si moleculele cu feromonii proprii. Insa, avand in vedere compozitia produselor comerciale, este de inteles de ce putem spune ca aromele fortifica stereotipurile de gen si de aceea sunt mai populare decat formulele universale. In fond, perceptia asupra feminitatii sau masculinitatii unui ulei aromat reprezinta un fenomen cultural, nu unul innascut.

 

 

Ce rol joaca memoria in identificarea aromelor

Potrivit unor studii neurostiintifice, modul in care asociaza creierul un miros simtit cu o amintire influenteaza perceptia asupra acestuia. Spre exemplu, vei asocia mirosurile florale cu feminitatea, deoarece mama ta purta astfel de parfumuri cand erai copil, iar acest lucru ar fi putut fi influentat si de mama ei, care purta acelasi tip de arome, si tot asa.

Un astfel de comportament invatat se transfera de la o generatie la alta, ducand la obisnuinte. In contrast, predilectia barbatilor pentru aromele simple, verzi sau acvatice, ori lemnoase, poate fi o consecinta a exemplului dat de tatii lor, care purtau parfumuri cu astfel de baze, cand erau ei copii.  

 

Cum afecteaza genul mirosurile

Este deja cunoscut faptul ca un singur compus chimic poate mirosi foarte diferit in functie de pielea pe care se afla. Compusii reactioneaza divergent pe pielea unei femei, comparativ cu cea a unui barbat. Acest lucru se intampla deoarece femeile au o piele mai acidica decat barbatii.

Desi chimia pielii este unica, individuala oricarei persoane, un lucru este universal valabil, acelasi parfum, sa spunem barbatesc, va fi perceput de o femeie ca fiind mai viril cand este purtat de un barbat, in timp ce pe pielea ei va mirosi mai feminin.

 

Tendinte

Majoritatea produselor de pe piata, indiferent de publicul carora li se adreseaza, sunt formate din note de top, inima si baza, folosind, adesea, aceleasi tipuri de ingrediente, diferentele constand in modul in care acestea sunt amestecate si infuzate.

De regula, arome lemnoase, aromatice, de mosc, ori puternice, de tabac si piele vor face parte din constructia unui parfum masculin, in timp ce note de citrice, florale, fresh, fructate, dulci si balsamice sunt considerate feminine.

Insa, de curand, au reaparut pe piata parfumurile care se vor universale, adica ce se adreseaza atat sexului feminin, cat si celui masculin, folosindu-se mai ales de arome relativ neutre ca si temperament, precum citricele (lamaia si florile de portocal), condimentele precum nucsoara sau aromele puternic florale precum iasomia.

 

 

Cresterea popularitatii aromelor unisex

Parfumurile unisex au nisa lor de piata, iar in ultimii ani au inceput sa redobandeasca din popularitatea pierduta in urma cu un secol. Acest lucru se datoreaza deschiderii cu privire la aspecte sociale precum acceptarea identitatii de gen si a fluiditatii acesteia, si la schimbarea perceptiilor stereotipurilor feminine si masculine.

Optiunile clasic feminine sunt mai dulci si mai putin longevive, avand un siaj moderat, in timp ce cele masculine se descriu adesea drept intense si expresive, de aceea le lipsesc notele florale. Popularitatea acestor arome si pentru genul opus celui caruia produsul ii este promovat a dus la construirea formulelor unisex.

Cumparatorii le prefera tocmai pentru ca ofera o senzatie unica, pe care o apreciaza, incepand, astfel, sa isi dea frau preferintelor personale atunci cand achizitioneaza un astfel de produs.

 

Gusturile nu se discuta

In cele din urma, alegerea parfumului sta la latitudinea fiecarei persoane. Mirosul personal reprezinta, in fond, o experienta subiectiva, pe care nu o poate conditiona o strategie de marketing. Fiecare persoana are un miros propriu, care altereaza intr-un fel sau altul si aroma cumparata. De exemplu, un barbat sigur pe el poate alege un miros considerat mai feminin deoarece ii complimenteaza propria mireasma, nu pentru ca s-ar simti el in vreun fel feminin.

In mod similar, unele femei sunt atrase catre parfumurile mai puternice, desemnate masculine, deoarece formulatiile respective le ofera o experienta mai familiara si viguroasa decat ce se gaseste pe nisa de piata pentru femei.

In concluzie, cand cauti un produs care sa nu se conformeze cu traditia si stereotipurile de gen, ai oricand la dispozitie formule unisex, misterioase si atragatoare pentru barbati si femei, deopotriva.

 

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of